Werkgroep Verkeer Hatert

Nieuwbouwplannen grenzend aan Hatert

Beste lezer, medebewoner,

Wij zien dat de verkeersdrukte in onze wijk Hatert steeds meer toeneemt. Dit met alle gevolgen van dien.

Deze verkeersdrukte wordt als onveilig, zelfs gevaarlijk ervaren. In meerdere straten wordt veel te hard gereden. Dit zorgt voor zeer gevaarlijke situaties. Door vele weggebruikers wordt de maximale snelheid niet in acht genomen. 

Daarbij komt ook dat weggebruikers, die niet in onze wijk moeten zijn, enkele straten gebruiken als een sluiproute.

Met de komst van de Oversteek en de S100, staan op de doordeweekse (werk-) dagen de daarvoor bedoelde wegen vol (filevorming) met woon-werkverkeer. Om deze wegen te omzeilen, gebruiken ze onze wijkstraten. Dit om snel op de plaats van  bestemming te zijn. 

Bovendien hebben wij in de krant/media gelezen dat de gemeente Nijmegen plannen heeft gemaakt om in het gebied “de Winkelsteeg” woningen te bouwen. Daarbij is de gemeente van mening dat als gevolg hiervan GEEN sprake is van toenemende verkeersdrukte in onze wijk. Wij zijn het met deze mening niet eens. Wij hebben hier ernstige zorgen over. 

Dat de gemeente plannen maakt, vinden wij prima, maar dat de bewoners vooraf niet worden gehoord of geïnformeerd, is voor ons onacceptabel. 

Voorbeelden hiervan zijn: omleiding buslijn 6, het verwijderen van speelplekken voor onze kinderen, het verdwijnen van de geleidestroken in het winkelcentrum Hatert voor bewoners met visuele beperking, de problematiek rondom SV Hatert, burgerinitiatieven etc. 

Vanwege de vele voorbeelden, hebben wij het idee opgepakt om een Werkgroep Verkeer Hatert op te richten. 

Wij willen de gemeente Nijmegen vragen om de sterk toegenomen verkeersdrukte, nu, maar ook voor de toekomst, nogmaals te bekijken. Daarbij open te staan voor een luisterend oor. En onze wijkbewoners de mogelijkheid te bieden om mee te denken/praten zodat onze woon- en leefomgeving weer veiliger wordt. 

Begrijpt u onze zorgen over de toenemende verkeersdrukte in onze wijk Hatert, laat het ons gerust weten. Mogelijk kunnen we dan samen een vuist maken naar de gemeente zodat onze zorgen serieus genomen worden. 

Uw reactie en overige vragen, kunt u  onder dit artikel plaatsen via het formulier. Daaronder kunt u alle reacties lezen.

4 gedachten over “Werkgroep Verkeer Hatert”

  1. Hoe zit het met het invoeren van 30kmzones? Ik merk daar niets van, afgezien van een bord op de Malderburchtstraat ter hoogte van de Hatertseweg naar Malden. Niemand houdt zich daar echter aan.

    1. Volgens mijn navigatie zou ik in vrijwel alle straten tot aan het winkelcentrum in een 30km-zone rijden. Zou fijn zijn als er meer borden geplaatst zouden worden. In mijn straat(Nijenrodestraat) is het dagelijks een racebaan.

  2. Voordat men begon met de bouw van nieuwbouwwijk NDW21 (bij de brandweerkazerne en Werkbedrijf) ben ik naar een informatieavond geweest. Ik heb toen mijn zorgen geuit over de extra verkeersdruk die ik verwachtte op Hulzenseweg, Winkelsteegseweg en de kruizing Winkelsteegseweg-Hatertseweg. Maar mijn zorgen werden afgewimpeld: de ontsluitingsweg werd de Nieuwe Dukenburgseweg en bewoners zouden hooguit per fiets via de Hulzenseweg richting Hatert gaan voor boodschappen. Want het werd een autoluwe wijk. Uiteraard was dat een onzinnig verhaal.
    Ik kom voor mijn woon-wetkverkeer, per fiets, over bovengenoemde straten en kruizing en merk dat het drukker geworden is. Meer auto’s die vanaf de nieuwe wijk de Hulzenseweg opkomen en het is voor mij goed opletten of ik wel voorrang krijg.
    Het toch al onveilige kruispunt Winkelsteegseweg-Hatertseweg (vaak gebruikt als sluiproute, om de Weg door Jonkerbos te vermijden) is nog drukker en gevaarlijker geworden. Onbegrijpelijk dat de gemeente bij de bouwplannen voor Winkelsteeg de kop in het zand steekt en vragen van bewoners niet serieus neemt.

  3. Ik woon zelf op de middachtenstraat waar de bus rijdt. Er wordt hier zo hard gereden sat je de schrik en beven hebt als je de kleinkinderen buiten laat spelen. Ook het gebrek aan speelgelegenheid is een doorn in het oog omdat in dit stuk juist veel jonge kinderen wonen die je echt niet alleen naar buiten kan sturen door het hardrijden van auto’s scooters enz. Zou mooi zijn dat hier ook eens drempels komen.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *